Mdłości w ciąży – jak je złagodzić?

Mdłości w ciąży są jednym z bardziej uciążliwych objawów, zwykle trwają do końca pierwszego trymestru, jednak zdarza się, że z mniejszym lub większym natężeniem towarzyszą kobiecie przez całe dziewięć miesięcy. Jakie są skuteczne sposoby łagodzenia ciążowych nudności? Czy wymioty w ciąży mogą być niebezpieczne?

Mdłości w ciąży: przyczyny i objawy

W trakcie ciąży samopoczucie kobiety jest uzależnione od dość gwałtownych wahań poziomu hormonów oraz zmian chemicznego składu krwi. Skutkiem „hormonalnej karuzeli”, a w szczególności następującego zaraz po zapłodnieniu potężnego wzrostu poziomu gonadotropiny kosmówkowej (hCG) we krwi są nudności i wymioty. Hormon ten powoduje spowolnienie funkcjonowania układu trawiennego, a także wpływa na wyostrzenie węchu ciężarnej, z tego też względu jest ona bardzo wrażliwa na zapachy. Ze statystyk wynika, że z powodu nudności w ciąży cierpi ponad 70% przyszłych mam.

mdłości w ciąży

Mdłości w ciąży mają charakter subiektywny, każda kobieta odczuwa je inaczej – u jednych mają one bardzo łagodny charakter, u innych mdłości w ciąży są przyczyną dyskomfortu, który znacznie utrudnia normalne funkcjonowanie. Nudnościom i wymiotom mogą towarzyszyć inne objawy tj. zgaga, bóle głowy, ogólne osłabienie, złe samopoczucie, omdlenia. Nudności w ciąży zwykło się nazywać porannymi mdłościami, jest to jednak określenie nieprecyzyjne, gdyż mdłości w ciąży to raczej objaw całodobowy. Oczywiście nasilenie może następować we wczesnych godzinach rannych, nie oznacza to jednak, że przez resztę dnia organizm ciężarnej „ma wolne”.

Nudności w ciąży: od kiedy?

Kiedy nudności w ciąży są najsilniejsze? Jako że mdłości są objawem wczesnej ciąży, to właśnie wtedy następuje ich apogeum. Mdłości w ciąży zaczynają się między 4 a 7 tygodniem, gdy w organizmie notuje się najwyższe stężenie gonadotropiny kosmówkowej, zaś kończą się około 14 tygodnia lub nieco później – około 22 tygodnia. Choć nudności i wymioty w ciąży są dla większości kobiet jedynie epizodem, niektórym przyszłym mamom towarzyszą przez całą ciążę. Wówczas jednak dolegliwości nie są związane z hormonami, mają natomiast podłoże psychosomatyczne. Ciąża jest okresem trudnym, wymagającym i obciążającym organizm kobiety zarówno fizycznie, jak i psychicznie. Silne emocje, stres i niepokój o zdrowie dziecka mogą być na tyle intensywne, że wywołują wyczerpujące mdłości.

Wymioty w ciąży: co robić?

Mdłości w ciąży są całkowicie normalnym zjawiskiem, które różni się natężeniem i długością trwania w zależności od organizmu kobiety i przebiegu ciąży. Jeśli są one dość łagodne i „znośne” lub mają umiarkowane nasilenie, nie ma konieczności podejmowania zbyt wielu działań (o nich za chwilę). Jeśli jednak mdłości w ciąży są uciążliwe i zaburzają codzienne funkcjonowanie, potrzebna jest konsultacja z lekarzem. Stan ciężarnej może być na tyle poważny, że konieczne będzie wprowadzenie leków. Należy pamiętać, że ciąża jest przeciwwskazaniem dla większości medykamentów, dlatego nigdy nie można na własną rękę stosować leków przeciwwymiotnych.

Zdarzają się również sytuacje, gdy wymioty w ciąży stanowią podstawę do hospitalizacji, dlatego długotrwałych (trwających dłużej niż 12 godzin) i intensywnych wymiotów, którym towarzyszą np. skurcze i bóle brzucha lub ból miednicy, nie można pod żadnym pozorem bagatelizować Niepowściągliwe wymioty ciężarnych to bardzo poważna dolegliwość, której konsekwencją jest odwodnienie organizmu i zaburzenie gospodarki elektrolitowej u ciężarnej. Skutkiem uporczywych wymiotów może być również zwiększone ryzyko przedwczesnego porodu lub niska masa urodzeniowa dziecka. U kobiet, u których stwierdzono niepowściągliwe wymioty ciężarnych, najważniejsze jest odpowiednie nawodnienie, a także uzupełnianie elektrolitów oraz niektórych witamin (głównie witamin B1 i B6).

Mdłości w ciąży: jak łagodzić?

Co można stosować na mdłości w ciąży? W stanie błogosławionym większość preparatów jest niedozwolona lub dozwolona wyłącznie pod nadzorem lekarza i tylko wtedy, gdy ich użycie jest bezwzględnie konieczne. Z tego względu głównymi zaleceniami odnośnie do łagodzenia mdłości w ciąży jest odpowiednia dieta, wypoczynek, unikanie czynników wywołujących wymioty (np. niektóre potrawy i zapachy) oraz czynników stresujących. Kobiety w ciąży, które zmagają się z nudnościami, powinny zrezygnować z jedzenia ostrych, smażonych, ciężkostrawnych potraw oraz z nadmiernej ilości słodyczy, równocześnie zwiększając spożycie białka i węglowodanów. Zaleca się spożywać mniejsze posiłki, ale za to częściej (nie należy się przejadać, a także dopuszczać do odczuwania silnego głodu i spadku poziomu cukru we krwi, obie te sytuacje nasilają mdłości w ciąży). Ważne jest, aby pierwszy posiłek lub małą przekąskę zjeść jeszcze przed wstaniem z łóżka, co pozwoli zminimalizować poranne nudności (przydatna będzie mała „spiżarnia” na nocnej szafce lub partner, który przyniesie śniadanie do łóżka).

Kluczowe jest prawidłowe nawodnienie organizmu (zwłaszcza, gdy wymioty w ciąży są nasilone), dlatego należy zwiększyć podaż płynów (najlepiej wody)! Pomocne będą również techniki relaksacyjne (masaże, akupunktura) i czas spędzany na świeżym powietrzu, pomogą się one wyciszyć i zredukować negatywny wpływ stresu. Gdy mdłości w ciąży dają o sobie znać, dobrze mieć pod ręką imbir! To skuteczny i bardzo bezpieczny sposób kontrolowania odruchu wymiotnego. Oprócz działania przeciwwymiotnego imbir pomaga łagodzić dolegliwości żołądkowe oraz zmniejsza nudności. Najlepiej sprawdzi się napar z imbiru, który można przygotować samodzielnie z kłącza imbiru lub użyć gotowej herbatki ekspresowej (jeśli ktoś nie lubi smaku imbiru, może dodać trochę miodu lub cytrynę). Gdy nie ma możliwości zrobienia naparu, równie efektywne będą cukierki imbirowe.

Męczą Cię mdłości w ciąży? Dobra wiadomość jest taka, że prawdopodobnie nie potrwają za długo! Aby zmniejszyć uciążliwe nudności w ciąży, należy przede wszystkim unikać wszystkich potraw i zapachów, które wywołują lub potęgują mdłości. Na wymioty w ciąży najskuteczniejszy będzie napar z kłącza imbiru lub cukierki imbirowe.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*

*

*