Nowe menu dla Twojego maluszka, czyli rozszerzamy dietę niemowlaka

Wprowadzanie nowych produktów do diety dziecka zawsze wiąże się z pewnym niepokojem u mamy. Kiedy włączać nowe smaki? Od czego zacząć? Pytań jest wiele, odpowiedzi równie dużo. Dobra rada brzmi: zachowaj spokój i zdaj się na intuicję. Nikt tak jak matka nie zna swojego dziecka i jego potrzeb. Nie zaszkodzi jednak zapoznać się z kilkoma podstawowymi zasadami.

Kiedy zacząć?

Generalnie pierwsze próby poszerzania jadłospisu można przeprowadzić, kiedy maluch skończy 6 miesięcy lub wcześniej, jeśli był karmiony mlekiem modyfikowanym. Oczywiście wiele zależy od indywidualnych potrzeb dziecka. Jeśli czujesz, że to za wcześnie, a dziecko nie jest gotowe, poczekaj jeszcze miesiąc. Nic na siłę, obserwuj i wybierz odpowiedni moment.

Marchewka czy groszek?

Kiedy już podejmiesz decyzję o wprowadzeniu nowych produktów, rodzi się kolejne pytanie – od czego zacząć? Najważniejsze, żeby wybierać produkty możliwie najbezpieczniejsze, dla których ryzyko wystąpienia reakcji alergicznej jest stosunkowo niskie. Stawiaj na gotowane na parze warzywa bez dodatku soli, odpowiednio przetarte. Staraj się samodzielnie przygotowywać posiłek, masz wówczas możliwość kontrolowania go na różnych etapach. Jeśli jednak nie masz czasu, skorzystaj z szerokiej oferty dostępnych na rynku gotowych dań dla dzieci. Upewnij się tylko, czy na pewno nie zawierają niepotrzebnych dodatków.

Metoda małych kroczków

Wprowadzając nowe smaki, należy pamiętać, żeby nie robić tego zbyt gwałtownie. Na początku spróbuj podawać dziecku niewielkie ilości – zaledwie kilka łyżeczek. Obserwuj jego reakcje, jeśli maluch niechętnie przyjmuje nowości w menu, zrezygnuj, odczekaj jakiś czas i spróbuj z innym produktem. Zawsze jednak kontroluj, czy niechęć dziecka nie jest związana z dolegliwościami takimi jak np. bóle brzucha. Jeśli się pojawią, niezwłocznie przerwij eksperymenty jadłospisowe i poradź się lekarza.

Alergia – klątwa naszych czasów

Coraz częściej u niemowląt występują alergie lub nietolerancje pokarmowe. Przy zmianie diety obowiązkiem każdej młodej mamy jest uważne obserwowanie reakcji dziecka na podawane jedzenie. Wśród najczęstszych alergenów są: laktoza, gluten oraz niektóre owoce i warzywa, szczególnie soja, która w śladowych ilościach znajduje się w wielu produktach.

Z wiekiem wszystko się zmienia

Im starsze dziecko, tym większe pole manewru. O ile na początku posiłki powinny mieć konsystencję papki, z upływem czasu wprowadzać należy bardziej stałe posiłki. Powoli można podawać większe kawałki warzyw, owoców czy delikatnego mięsa, z którymi małe ząbki powinny sobie poradzić.

Dodawanie nowych produktów do jadłospisu maluszka zawsze wiąże się ze stresem, ale skoro tylu kobietom przed Tobą się udało, Ty też sobie poradzisz! Czytaj, dowiaduj się od innych mam, ostatecznie jednak zaufaj swojej intuicji. Znasz Twoje dziecko najlepiej!

Liliana Marusiak

Liliana, mama dwójki dzieci, pasjonatka zdrowia, głównie dziecięcego. Od początku związana z naszym blogiem.

Komentarze