Ciąża – jak prawidłowo się odżywiać?

W ciągu 9 miesięcy ciąży kobieta powinna zdrowo się odżywiać, ponieważ dzięki temu

korzystnie może wpłynąć na rozwój płodu. Mitem jest stwierdzenie, że ciężarna powinna

jeść w ciąży „za dwóch”. Poprawna jest opinia mówiąca o tym, że powinna jeść „dla dwóch”

osób, wciąż dbając o prowadzenie zbilansowanej diety.

Pełnowartościowa dieta

Sposób odżywiania w okresie ciąży ma ogromne znaczenie dla przebiegu ciąży i rozwoju

dziecka. Pełnowartościowa dieta, bogata w witaminy, mikroelementy i ważne dla zdrowia

składniki pozwoli na to, aby organizm matki był w stanie podołać obciążeniom związanym

z ciążą. Dieta ciężarnej powinna być zbilansowana pod względem ilości przyjmowanych w

codziennych posiłkach:

• Tłuszczy,

• Białka,

• Węglowodanów,

• Witamin,

• Składników mineralnych.

Dzienne zapotrzebowanie na kalorie w ciąży rośnie nieznacznie, ale zmienia się wymagana

ilość składników odżywczych w diecie. Monotonna dieta, bogata w produkty wysoko

przetworzone może prowadzić do poważnych, szkodliwych dla zdrowia matki i dziecka,

niedoborów.

Zapotrzebowanie na poszczególne składniki odżywcze

Dla płodu rosnącego w brzuchu matki ważne jest, aby w jej diecie znajdowała się

odpowiednia ilość białka, niezbędnego do budowy nowych komórek. Białko znajduje się w

mięsach, rybach, jajach, mlekach, przetworach mlecznych, zbożach i produktach zbożowych.

Wbrew pozorom, tłuszcze także powinny znaleźć się w diecie kobiety w ciąży, ponieważ

są źródłem witaminy A, D czy E. Powinny to być jednak tłuszcze nienasycone, bogate w

kwas linolowy i alfa-linolowy. Zaleca się spożycie tłuszczów naturalnych, w chudym mięsie,

rybach, mleku czy produktach mlecznych.

Kobieta w ciąży nie może jeść wszystkiego w dowolnych ilościach, ponieważ nadmierne

tycie nie jest pozytywne dla rozwoju dziecka i samej ciąży. Dlatego w diecie ciężarnej

powinna znaleźć się ograniczona ilość węglowodanów. Nie należy spożywać zbyt dużo

słodyczy, cukrów i słodkich ciast. Wśród węglowodanów dopuszczalne jest pieczywo, kasze

czy makarony, które są źródłem naturalnego błonnika pokarmowego.

Zalecane jest ciężarnym spożycie warzyw i owoców, będących źródłem witamin, w tym

witaminy A, witamin z grupy B, witaminy E i D czy witaminy C. Prócz tego ich dieta

powinna obfitować w składniki mineralne – jod, wapń, cynk i żelazo.

Ile można przytyć?

W ciąży nie należy dopuszczać do nadmiernego przytycia. Książkowo jest przytyć około 1 kg

na miesiąc. Lekarze mówią, że bezpieczną granicą jest 10-12 kg w ciągu całej ciąży.

Liliana Marusiak

Liliana, mama dwójki dzieci, pasjonatka zdrowia, głównie dziecięcego. Od początku związana z naszym blogiem.

Komentarze